
Η Ενωτική Αγωνιστική Συσπείρωση Εργαζομένων ΟΤΑ (ΕΑΣ-ΟΤΑ) καταγγέλλει τη δημοτική αρχή Καισαριανής για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στην υπηρεσίες καθαριότητας και για την πολιτική που θέτει σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, εργαζόμενη στην περισυλλογή ανακυκλώσιμων υλικών λιποθύμησε κατά τη διάρκεια της εργασίας της, μέσα στην καμπίνα του απορριμματοφόρου, στη θέση του συνοδηγού. Το περιστατικό δεν ήταν «ατυχές» ούτε «μεμονωμένο». Ήταν το αναμενόμενο αποτέλεσμα της εργασίας κάτω από συνθήκες καύσωνα, σε όχημα που δεν διαθέτει κλιματισμό και με στοιχειώδεις ελλείψεις που μετατρέπουν την καθημερινή εργασία σε δοκιμασία αντοχών.
Ακόμη πιο προκλητικό είναι το γεγονός ότι την προηγούμενη ημέρα είχε χαλάσει ο μηχανισμός του παραθύρου του οδηγού. Αντί να επισκευαστεί η βλάβη, αφαιρέθηκε ο μηχανισμός από το παράθυρο του συνοδηγού και τοποθετήθηκε στη θέση του οδηγού, με αποτέλεσμα το παράθυρο του συνοδηγού να παραμείνει κλειστό. Έτσι, οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να δουλέψουν μέσα σε συνθήκες αποπνικτικής ζέστης, χωρίς κλιματισμό και χωρίς δυνατότητα επαρκούς αερισμού.
Η ειρωνεία ξεπερνά κάθε όριο. Την ίδια ημέρα, μετά το τέλος της αποκομιδής, ο δήμαρχος είχε προγραμματιστεί συνάντηση (που δεν πραγματοποιήθηκε, λόγω του λιποθυμικού συμβάντος) με τους εργαζόμενους της καθαριότητας για να τους ασκήσει κριτική για την απόδοσή τους. Αντί, ο δήμαρχος, να απολογηθεί για την κατάσταση του στόλου και για τις επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, ήθελε να κουνήσει το δάχτυλο σε ανθρώπους που καθημερινά δίνουν μάχη για να κρατηθεί η πόλη καθαρή.
Η δημοτική αρχή οφείλει να απαντήσει:
Πόσα απορριμματοφόρα και μηχανήματα λειτουργούν με σοβαρές ελλείψεις και βλάβες και ποιος είναι ο προγραμματισμός για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού;
Ποια μέτρα έχουν ληφθεί για την προστασία των εργαζομένων από τις υψηλές θερμοκρασίες;
Και κυρίως πότε θα καλυφθούν οι τεράστιες ελλείψεις προσωπικού;
Γιατί η πραγματικότητα είναι αμείλικτη. Ενώ οι κενές οργανικές θέσεις στις ανταποδοτικές υπηρεσίες του δήμου υπολογίζονται σε 80 έως 100 εργαζόμενους, τα αιτήματα για μόνιμες προσλήψεις που καταθέτει, κάθε έτος, η δημοτική αρχή δεν ξεπερνούν τα δάχτυλα του ενός χεριού. Την ίδια στιγμή επιλέγεται η λύση των συμβασιούχων, των προγραμμάτων προσωρινής απασχόλησης και της διαρκούς ανακύκλωσης προσωπικού, που εξυπηρετεί τη λογική της φθηνής και ελαστικής εργασίας.
Δεν ξεχνάμε επίσης ότι κατά την προηγούμενη θητεία της σημερινής δημοτικής αρχής, όταν μετά τους αγώνες των εργαζομένων στους ΟΤΑ δόθηκε η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών με μόνιμο προσωπικό μέσω του διαγωνισμού 3Κ/2018, ενώ οι ελλείψεις στον Δήμο Καισαριανής έφταναν περίπου τις 75-80 θέσεις, η δημοτική αρχή ζήτησε μόλις 13 προσλήψεις. Μια επιλογή που τότε επιχειρήθηκε να δικαιολογηθεί με το επιχείρημα ότι επιβαρύνονται τα ανταποδοτικά τέλη.
Η λογική αυτή είναι βαθιά προβληματική. Οι δημότες πληρώνουν για να έχουν ποιοτικές υπηρεσίες καθαριότητας, ασφαλείς υποδομές και επαρκές προσωπικό. Οι εργαζόμενοι δικαιούνται μόνιμη και σταθερή εργασία, όχι ομηρία μέσω συμβάσεων και προγραμμάτων. Και κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να κινδυνεύει να καταρρεύσει από τη ζέστη επειδή κάποιοι θεωρούν κόστος την ασφάλεια και την υγεία του.
Η ΕΑΣ-ΟΤΑ καλεί τους εργαζόμενους να δυναμώσουν τον αγώνα για:
Άμεση επισκευή και εκσυγχρονισμό του στόλου των οχημάτων.
Πλήρη εφαρμογή όλων των μέτρων υγείας και ασφάλειας.
Μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων.
Κατάργηση κάθε μορφής εργασιακής ομηρίας και ελαστικών σχέσεων εργασίας.
Ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς και προστασία της ζωής των εργαζομένων.
Οι εργαζόμενοι της καθαριότητας δεν έχουν ανάγκη από υποδείξεις και κριτική. Έχουν ανάγκη από προσωπικό, σύγχρονο εξοπλισμό, μέτρα προστασίας και σεβασμό. Για όσα συμβαίνουν στις υπηρεσίες καθαριότητας, η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τη δημοτική αρχή και όχι αυτούς που καθημερινά κρατούν την πόλη όρθια.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί και η στάση της πλειοψηφίας της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων του Δήμου Καισαριανής.
Παρά τη σοβαρότητα του περιστατικού, με τη λιποθυμία εργαζόμενου εν ώρα εργασίας, παρά τις απαράδεκτες συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται καθημερινά οι συνάδελφοι στην καθαριότητα, το Σωματείο δεν έβγαλε ούτε μία ανακοίνωση, δεν δημοσιοποίησε το γεγονός, δεν απαίτησε τη διερεύνηση των αιτιών του περιστατικού και δεν άσκησε την παραμικρή κριτική στη δημοτική αρχή.
Η σιωπή αυτή δεν είναι τυχαία. Αποτελεί ακόμη μία απόδειξη του εργοδοτικού συνδικαλισμού της διοίκησης του Σωματείου. Μιας αντίληψης που αντιμετωπίζει το Σωματείο όχι ως όργανο υπεράσπισης των εργαζομένων, αλλά ως μηχανισμό στήριξης της διοίκησης, επειδή ανήκουν στο ίδιο κόμμα!
Δεν μπορεί άλλωστε να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι ο πρόεδρος του Σωματείου και άλλα μέλη της διοίκησής του στήριζαν ενεργά και συμμετείχαν ως υποψήφιοι στο ψηφοδέλτιο του δημάρχου. Η πολιτική και συνδικαλιστική τους στάση επιβεβαιώνει καθημερινά ότι έχουν επιλέξει να λειτουργούν ως ασπίδα προστασίας της δημοτικής αρχής και όχι ως φωνή διεκδίκησης των εργαζομένων.
Οι εργαζόμενοι της Καισαριανής δεν έχουν ανάγκη από σωματεία-χειροκροτητές ούτε από συνδικαλιστές που σιωπούν όταν συνάδελφοι καταρρέουν από τις συνθήκες εργασίας. Έχουν ανάγκη από ένα αγωνιστικό σωματείο που θα συγκρούεται με την εργοδοσία και τη δημοτική αρχή, θα διεκδικεί μέτρα υγείας και ασφάλειας, μόνιμες προσλήψεις και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και δεν θα βγάζει μόνο ανακοινώσεις για θέματα που δεν αφορούν τις συνθήκες εργασίας στο δήμο Καισαριανής!
23-06-2026 Από την ΕΑΣ-ΟΤΑ