Συνεχίζεται η ομηρία για τη «Στελέχωση των δομών των Παιδικών Σταθμών και των ΚΔΑΠ & ΚΔΑΠ ΑμεΑ των ΟΤΑ»

Συνεχίζεται η ομηρία και η ανασφάλεια των εργαζομένων στους Παιδικούς Σταθμούς και στα ΚΔΑΠ & ΚΔΑΠ ΑμεΑ, με το με αριθμ. 60843/27.08.2024, απόφαση για την «Στελέχωση των δομών των Παιδικών Σταθμών και των ΚΔΑΠ & ΚΔΑΠ ΑμεΑ των ΟΤΑ».

Αντί, αυτοί οι εργαζόμενοι, να εργάζονται, με μόνιμη και σταθερή εργασία, όπως πρέπει, αφού εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και απασχολούνται, αρκετοί/ές, ακόμη και είκοσι χρόνια συνεχόμενα, συνεχίζεται η εργασία με ετήσιες συμβάσεις!

Ακολουθεί ολόκληρο το έγγραφο:

Επ’ αφορμή προφορικών και γραπτών οχλήσεων προς την υπηρεσία μας αναφορικά με τη στελέχωση των δομών των παιδικών σταθμών καθώς και των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΑμεΑ των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων τους, στο πλαίσιο της Δράσης «Προώθηση και υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση καθώς και για τη πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία, σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης», και ειδικότερα ως προς το ζήτημα της ανανέωσης των συμβάσεων του προσωπικού ΙΔΟΧ που απασχολείται στο πλαίσιο της ως άνω δράσης, θέτουμε υπόψη σας τα εξής:

Με τις διατάξεις του άρθρου 38 παρ. 2 του ν.4765/2021, οι οποίες αντικατέστησαν τις όμοιες του άρθρου 21 παρ.3 του ν.2190/1994, ρυθμίζεται το ζήτημα της ανανέωσης/παράτασης των συμβάσεων του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που απασχολείται στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Ως προς τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις ανανέωσης των συμβάσεων στο πλαίσιο της δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής», όπου εντάσσονταν οι δομές των παιδικών σταθμών καθώς και των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΜΕΑ, εφαρμόστηκαν οι ειδικότερες διατάξεις του άρθρου 68 του ν.4415/2016, με το πεδίο εφαρμογής να εκτείνεται τόσο στους ΟΤΑ (δήμοι και ΝΠΔΔ αυτών) όσο και στα ΝΠΙΔ των ΟΤΑ. Προς ενημέρωση των οικείων φορέων εκδόθηκε η Α.Π. 28449/14-9-2016 (Διαβάστε παρακάτω)[2] αναλυτική εγκύκλιός μας.

Το ως άνω προσωπικό συνεχίζει να παρέχει αδιαλείπτως τις υπηρεσίες του στο πλαίσιο της Δράσης «Προώθηση και υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση καθώς και για τη πρόσβασή παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία, σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης». Επομένως, για την ανανέωση των συμβάσεων του προσωπικού αυτού εξακολουθούν να ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στην προαναφερθείσα εγκύκλιό μας.

Τέλος, σημειώνεται ότι η κατάργηση των δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και κοινωφελών επιχειρήσεων που επήλθε με τις διατάξεις των άρθρων 27 και 29 του ν.5056/2023 ουδεμία δυσμενή μεταβολή έχει επιφέρει στην απασχόληση του προσωπικού αυτού, αφού από τις ως άνω διατάξεις προβλέφθηκε η μεταφορά του στον οικείο δήμο, με τους ίδιους όρους απασχόλησης και με δικαίωμα ανανέωσης/παράτασης των συμβάσεων κατά τις κείμενες διατάξεις (σχετική η Α.Π. οικ.102775/28-11-2023 εγκύκλιός μας).

Ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Διοίκησης

 

[2] Ολόκληρη η εγκύκλιος Αρ. Πρωτ.: οικ.28449/14-9-2016
 
ΘΕΜΑ: Ανανέωση ή παράταση συμβάσεων ορισμένου χρόνου στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου ευρωπαϊκού προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής»

Όπως σας είχαμε γνωρίσει και με το Α.Π. οικ.44835/21-12-2015 έγγραφό μας, με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 72 του ν.4342/2015 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο     και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 143/Α'), οι ανανεώσεις ή παρατάσεις των συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται κατά τις διατάξεις του άρθρου 21 παρ.3 του ν.2190/1994 όπως ισχύει, στο πλαίσιο της υλοποίησης προγραμμάτων ή έργων που χρηματοδοτούνται ή επιδοτούνται από διεθνείς οργανισμούς ή ερευνητικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων τεχνικής βοήθειας ή για την εκπλήρωση υποχρεώσεων από συμβάσεις με διεθνείς οργανισμούς εξαιρέθηκαν από την έγκριση της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει, και πραγματοποιούνται πλέον με απόφαση των αρμοδίων για την πρόσληψη οργάνων, με τη λήξη των προηγούμενων συμβάσεων.
 
Με τον τρόπο αυτό επετεύχθη η άμεση ανανέωση/παράταση των συμβάσεων, η οποία είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη υλοποίηση των προγραμμάτων και την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών στους ωφελούμενους από ήδη καταρτισμένο και έμπειρο προσωπικό, αλλά και την απορρόφηση των κοινοτικών πόρων, ενώ ταυτόχρονα αποσυμφορήθηκε σημαντικά και η Επιτροπή της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει, με τη διάταξη να αφορά τόσο τους ΟΤΑ (δήμοι, δημοτικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημοτικά ιδρύματα, Σύνδεσμοι ΟΤΑ, Περιφέρειες), όσο και τα ΝΠΙΔ της Αυτοδιοίκησης (επιχειρήσεις) που υλοποιούν τέτοιου είδους προγράμματα. 
Με τις διατάξεις του άρθρου 68 του ν.4415/2016 (ΦΕΚ 159/Α') σημειώνονται περαιτέρω οι εξής αλλαγές στη διαδικασία των ανανεώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής»:
 
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 68, άρνηση ανανέωσης σύμβασης απασχολουμένου γίνεται εφεξής μόνο με την επίκληση σπουδαίου λόγου κατά την κείμενη νομοθεσία. Συνεπώς, εκ του νόμου θεωρείται κανόνας η ανανέωση του συνόλου των σχετικών συμβάσεων, άνευ ετέρου, ενώ μόνο κατ' εξαίρεση, για σπουδαίο λόγο και με ειδική διαδικασία επιτρέπεται η μη ανανέωσή τους. Έτσι, ενώ για την ανανέωση όλων των συμβάσεων απαιτείται απόφαση μόνο του αρμοδίου μονομελούς οργάνου, στην περίπτωση μη ανανέωσης των συμβάσεων ακολουθείται η εξής διαδικασία: Εάν το πρόγραμμα υλοποιείται από το δήμο, η απόφαση περί μη ανανέωσης λαμβάνεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο με συγκεκριμένη και ρητώς αναγραφόμενη αιτιολογία. Εάν το πρόγραμμα υλοποιείται από ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, την ειδικά αιτιολογημένη απόφαση λαμβάνει το διοικητικό συμβούλιο του νομικού προσώπου, η οποία εγκρίνεται εν συνεχεία από το οικείο δημοτικό συμβούλιο.
 
Με την παρ.3 ο νομοθέτης λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι το εν λόγω πρόγραμμα βρίσκεται σε μεταβατική φάση, καθώς έχει μεταβληθεί η διαδικασία ένταξης ωφελουμένων, και παρέχει στους φορείς, ΟΤΑ και ΝΠΙΔ αυτών, το απαραίτητο χρονικό διάστημα προκειμένου να καθορίσουν επακριβώς τις ανάγκες τους σε προσωπικό σύμφωνα με τα εξυπηρετούμενα βρέφη, νήπια κ.λπ. Ειδικότερα, ακόμα και αν οι ανανεώσεις/παρατάσεις των συμβάσεων των εργαζομένων δεν πραγματοποιήθηκαν εντός της ταχθείσας προθεσμίας, σε περίπτωση που η ημερομηνία λήξης των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου των εργαζομένων στο πλαίσιο των προγραμμάτων απέχει λιγότερες από τριάντα εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία ανανέωσης και έναρξης των νέων συμβάσεων, δεν εφαρμόζονται οι προβλεπόμενες από την κείμενη εργατική νομοθεσία κυρώσεις (π.χ. για τη μη εγγραφή στο Πρόγραμμα ΕΡΓΑΝΗ ή τη μη εγγραφή στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ). Στην περίπτωση αυτή, όλες οι συνέπειες της ανανέωσης των ως άνω συμβάσεων επέρχονται αναδρομικά από την επομένη της λήξης των προηγούμενων.

Υπενθυμίζεται για άλλη μια φορά ότι οι φορείς, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 παρ.2 της ΠΥΣ 33/2006, υποχρεούνται σε κάθε περίπτωση να ενημερώνουν για κάθε πραγματοποιούμενη ανανέωση/παράταση τα μέλη της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει αλλά και τη Δ/νση Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου μας (Βασ. Σοφίας 15 - βλ. και το Α.Π. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.2.9/44/οικ.8523/23-3-2016 έγγραφο της εν λόγω υπηρεσίας), ώστε να είναι δυνατή η παρακολούθηση του ακριβούς αριθμού των απασχολουμένων.
 
Επίσης, οι ΟΤΑ υποχρεούνται στη δημοσίευση των ανανεώσεων/παρατάσεων των συμβάσεων στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 παρ.9 του ν.4038/2012, με έναρξη όμως ισχύος των ανανεώσεων/παρατάσεων, τη λήξη των προηγούμενων συμβάσεων, και όχι την ημερομηνία δημοσίευσης (άρθρο 9 του ν.4350/2015). Τα ΝΠΙΔ των ΟΤΑ δεν υποχρεούνται σε δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
 
Για τα ανωτέρω παρακαλούμε όπως ενημερώσετε άμεσα τους φορείς χωρικής σας αρμοδιότητας που υλοποιούν τα εν λόγω προγράμματα, ώστε να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό των ενεργειών τους σε σχέση με το προσωπικό (ακόμα και αν έχουν προχωρήσει σε λύση των συμβάσεων, εν αγνοία του νέου πλαισίου και ιδίως της παρ.3 του άρθρου 68). Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση και πληροφορία.
 
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Γιάννης Μπαλάφας

Σχόλια