Προϊστάμενοι και επίδομα θέσης ευθύνης μετά την κατάργηση των νομικών προσώπων με το ν. 5056/23

 

*πηγή ΔήμοςΝΕΤ


ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΜΕ ΤΟ Ν. 5056/2023


Προϊστάμενοι και επίδομα θέσης ευθύνης  


Η καταβολή ή όχι του επιδόματος θέσης ευθύνης στους προϊσταμένους των καταργούμενων νομικών προσώπων, συσχετίζεται  με τον τρόπο που ο δήμος θα εκπληρώσει τους σκοπούς των καταργούμενων νομικών προσώπων (ΝΠΔΔ και κοινωφελείς επιχειρήσεις) και θα εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσαν, μέχρι την τροποποίηση του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας.  


Συγκεκριμένα, μέχρι την τροποποίηση του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, με απόφαση του οικείου δημάρχου ορίζεται ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς των καταργούμενων νομικών προσώπων (ΝΠΔΔ και κοινωφελείς επιχειρήσεις) και εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσαν, 

 

α) είτε με τις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του δήμου,  


β) είτε με τις οργανικές μονάδες των καταργούμενων νομικών προσώπων, οι οποίες μέχρι τη θέση σε ισχύ του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας υπάγονται απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει. (άρθρο 27 περίπτ.δ' παρ.2 ν.5056/23) (άρθρο 29 περίπτ.δ' παρ.2 ν.5056/23)  


1η περίπτωση  

Οι σκοποί εκπληρώνονται με τις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του Δήμου.  

Το προσωπικό των καταργούμενων νομικών προσώπων θα ενταχθεί στις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του Δήμου, συμπεριλαμβανομένων και των προϊσταμένων. Όλοι θα μεταφερθούν ως υπάλληλοι. Από τη στιγμή όμως που θα μεταφερθεί το προσωπικό των καταργούμενων νομικών προσώπων και υπάρχει αρχαιότερος υπάλληλος, από τον ήδη προϊστάμενο στην οργανωτική δομή του δήμου, τότε με τη διαδικασία αναπλήρωσης του άρθρου 100 του ν. 3584/07 περί αναπλήρωσης προϊσταμένων, θα πρέπει να γίνει προϊστάμενος ο αρχαιότερος, δλδ ο υπάλληλος του νομικού προσώπου.

  

Σε περίπτωση που υπάρχει κριμένος προϊστάμενος από το υπηρεσιακό συμβούλιο στο Δήμο και μεταφερθεί υπάλληλος από το καταργημένο νομικό πρόσωπο σε υφιστάμενη οργανική μονάδα του Δήμου, ο οποίος τυγχάνει να είναι αρχαιότερος, ο αρχαιότερος θα καταλάβει τη θέση του κριμένου προϊσταμένου και αυτός θα πρέπει να μεταφερθεί σε κάποια άλλη οργανική μονάδα σε θέση προϊσταμένου, διότι δεν είναι επιτρεπτό να μεταφερθεί σε θέση απλού υπαλλήλου. Δηλαδή σε αυτή την περίπτωση θα έχουμε ένα ντόμινο εξελίξεων για τους προϊσταμένους και άλλων οργανωτικών μονάδων.   


2η περίπτωση  

Οι σκοποί εκπληρώνονται με τις οργανικές μονάδες των καταργούμενων νομικών προσώπων, οι οποίες μέχρι τη θέση σε ισχύ του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας  υπάγονται απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει. 

 

Στην περίπτωση αυτή μεταφέρεται ολόκληρη η οργανική μονάδα αυτοτελώς στο Δήμο και υπάγεται απευθείας στο Δήμαρχο.

  

Σύμφωνα με το άρθρο 87 παρ.7 Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων ν.3584/07, οργανικές μονάδες είναι η Γενική Διεύθυνση, η Διεύθυνση, το Τμήμα, το αυτοτελές Τμήμα, οι οργανικές μονάδες αντίστοιχου επιπέδου προς τις προαναφερόμενες, καθώς και ενδιάμεσα επίπεδα διοίκησης, όπως αυτά προβλέπονται από τις οικείες οργανικές διατάξεις. 

 

Η αιτιολογική έκθεση του νόμου αναφέρει πως [..] (σελ 3) … γ)  δίνεται η δυνατότητα στο δημοτικό συμβούλιο να αποφασίσει την άσκηση των αρμοδιοτήτων των υπό κατάργηση νομικών προσώπων από ήδη λειτουργούσα υπηρεσία των δήμων ή από οργανικές μονάδες των καταργούμενων νομικών προσώπων (οι οποίες συνεχίζουν να λειτουργούν ως οργανικές μονάδες με προϊσταμένους)   


Εάν, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, μεταφερθούν αυτοτελώς οι οργανικές μονάδες, τότε μεταφέρονται και οι προϊστάμενοι και συνεχίζουν να λειτουργεί με αυτούς όπως συνέβαινε και πριν την κατάργηση. Σε αυτήν την περίπτωση το επίδομα καταβάλλεται κανονικά σε όλους τους προϊσταμένους μέχρι την τροποποίηση του ΟΕΥ.  

 

Χρόνος καταβολής επιδόματος  


Όσον αφορά στην καταβολή του επιδόματος θέσης ευθύνης, το Ελ. Συν. με πράξεις του έχει κρίνει τα ακόλουθα:  


Το επίδομα θέσης ευθύνης δεν συνδέεται με συγκεκριμένο πρόσωπο, αλλά χορηγείται σε εκείνον, ο οποίος, έχοντας τα νόμιμα προσόντα ορίζεται για να ασκεί εν τοις πράγμασι καθήκοντα Προϊσταμένου, και σε συνδυασμό με το ότι για την απόληψη του επιδόματος εκ μέρους του νομίμως ορισθέντος σε περίπτωση κένωσης ή σύστασης νέας θέσης αναπληρωτή δεν τάσσεται από τις μισθολογικού περιεχομένου διατάξεις προθεσμία, ο αναπληρωτής Προϊστάμενος δικαιούται του εν λόγω επιδόματος για όσο χρόνο ασκεί τα καθήκοντα αυτά. (Ελ. Συν.  Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 283/2015) (Όμοιες οι Κλιμ.Τμ.1 Πράξεις 226/2017 και 227/2017) 

 

Απαιτείται απόφαση του αρμόδιου οργάνου για τον ορισμό του αναπληρωτή προϊσταμένου. Δεν αρκεί από μόνο του το γεγονός ότι ο αναπληρωτής ασκούσε εν τοις πράγμασι τα σχετικά καθήκοντα (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 288/2015) και ότι ήταν ο μοναδικός υπάλληλος, που υπηρετούσε στο Τμήμα (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 109/2014), ή ότι ανήκε στην κατηγορία ΤΕ, ενώ οι υπόλοιποι υπάλληλοι ανήκαν στην κατηγορία ΔΕ (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 1 Πράξη 115/2014), δεδομένου ότι η διάταξη του άρθρου 100 του ΚΚΔΚΥ ορίζει σαφώς τη διαδικασία τοποθέτησης αναπληρωτή προϊσταμένου.  


Απαραίτητη προϋπόθεση για την απρόσκοπτη καταβολή του επιδόματος θέσης ευθύνης, σύμφωνα με την ανωτέρω νομολογία, είναι στην απόφαση δημάρχου για την κατάταξη του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού ΙΔΑΧ σε αντίστοιχες θέσεις με αυτές που κατείχε, ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα, να προβλεφθεί και ο ορισμός των προϊσταμένων. Ο ορισμός των προϊσταμένων με την πρώτη απόφαση του δημάρχου στις αρχές του έτους είναι σημαντικός προκειμένου να μην υπάρξουν ενδεχόμενα προβλήματα στην πληρωμή των σχετικών ενταλμάτων. 


Θυμίζουμε ότι  με τις γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ  78/2022 και ΓνΝΣΚ 29/2022 έγινε δεκτό ότι υπάλληλος για τον οποίο δεν εκδόθηκε η απαιτούμενη πράξη τοποθέτησης δικαιούται να λάβει το σχετικό επίδομα θέσης ευθύνης, αφού άσκησε εν τοις πράγμασι καθήκοντα αναπληρωτή προϊσταμένου. 

Σχόλια