Περιορισμοί και κωλύματα κατά την προεκλογική περίοδο


Ενόψει των επερχόμενων βουλευτικών εκλογών σας υπενθυμίζουμε τα κάτωθι σχετικά με τους περιορισμούς και τα κωλύματα των προσλήψεων, αδειών, δαπανών και δημοσίων συμβάσεων κατά την προεκλογική περίοδο.

Με το Π.Δ 45/22.04.2023 (ΦΕΚ 99/22.04.2023 τεύχος Α’) διαλύθηκε η Βουλή και καλούνται οι εκλογείς για την εκλογή Βουλευτών την 21η Μαΐου 2023.

Από την επόμενη της δημοσίευσης του διατάγματος διάλυσης της Βουλής ή δεκαπέντε (15) ημέρες πριν την κατά το άρθρο 53 παράγραφος 1 του Συντάγματος λήξη της βουλευτικής περιόδου αρχίζει η προεκλογική περίοδος. (άρθρο31 παρ.4 π.δ. 26/2012, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο25 του Ν. 4648/19).

I. Αναστολή προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών

Κατά το διάστημα από την προκήρυξη βουλευτικών εκλογών έως την ορκωμοσία της Κυβέρνησης που προκύπτει κατά το άρθρο 37 του Συντάγματος, απαγορεύεται η έκδοση πράξεων που αφορούν το διορισμό ή πρόσληψη και οποιαδήποτε μεταβολή αναφερόμενη στην υπηρεσιακή κατάσταση κάθε κατηγορίας προσωπικού των υπηρεσιών και νομικών προσώπων του άρθρου 14 παρ. 1 του Ν.2190/94, εκτός από τις πράξεις πειθαρχικής διαδικασίας, διαθεσιμότητας και αργίας, καθώς και τις πράξεις που εκδίδονται σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση. (παρ.1 άρθρο 28 Ν.2190/94).

Διαδικασίες σχετικές με τις κατά την προηγούμενη παράγραφο απαγορευμένες μεταβολές, οι οποίες είχαν ήδη κινηθεί κατά την προκήρυξη των εκλογών, διακόπτονται. (παρ.2 άρθρο 28 Ν.2190/94).

Από τις προαναφερόμενες απαγορεύσεις και διακοπές/αναστολές, η νομοθεσία προβλέπει ρητές ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ, οι οποίες είναι οι εξής:

1. οι μετακλητοί υπάλληλοι (παρ.6 αρ. 28 του ν. 2190/1994).

2. η πρόσληψη προσωπικού για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών που δημιουργούνται από σεισμούς, πλημμύρες και πυρκαγιές μεγάλης έκτασης (παρ.3 αρ. 28 του ν. 2190/1994).

3. οι πράξεις πειθαρχικής διαδικασίας, διαθεσιμότητας και αργίας (παρ.1 αρ. 28 του ν. 2190/1994).

4. οι πράξεις που εκδίδονται σε συμμόρφωση προς δικαστικές αποφάσεις (παρ.1 αρ. 28 του ν. 2190/1994).

5. Στη διάταξη του άρθρου 14 του ν.2190/94 (άρθρου2 παρ.1 Ν.4765/21),στην οποία παραπέμπει το άρθρο 28 του Ν.2190/94, δεν περιλαμβάνονται οι φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του ιδιωτικού τομέα και επομένως οι προσλήψεις που διενεργούνται από αυτούς δεν καταλαμβάνονται από την απαγόρευση των προσλήψεων του άρθρου 28 του ν. 2190/94. (ΥΠ.ΕΣ.εγκ. 38/ οικ. 21227/28.05.2012).

6. Με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 27 του ν. 5043/23, η παρ. 5 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994  αντικαταστάθηκε, ως εξής :

«5. Οι περιορισμοί των παρ. 1 και 2 δεν ισχύουν, ως προς τις προσλήψεις προσωπικού Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου και τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, καθώς και τις προπαρασκευαστικές αυτών ενέργειες, από τους Ο.Τ.Α. και τα νομικά πρόσωπα αυτών, προκειμένου για τις ειδικότητες των ναυαγοσωστών, των υδρονομέων άρδευσης, των χειριστών μηχανημάτων, των εργαζομένων στους τομείς της πυρασφάλειας, των παιδικών σταθμών, της καθαριότητας, των Κέντρων Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων (Κ.Α.Π.Η.), του έκτακτου προσωπικού ανταποδοτικού χαρακτήρα, με αντίτιμο και λοιπές αντικαταβολές, των αμειβομένων μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, των εργαζομένων στις παιδικές κατασκηνώσεις και των απασχολούμενων στα προγράμματα δακοκτονίας, καθώς και ως προς τις προσλήψεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα της υποπαρ. ΙΔ.1 της παρ. ΙΔ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’107).[…]».

7. Η έκδοση πράξεων που αφορούν διορισμούς ή προσλήψεις μονίμου και Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου προσωπικού σε φορείς της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 (Α’ 6), εφόσον πριν την ημερομηνία προκήρυξης των βουλευτικών εκλογών έχουν δημοσιευθεί από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) οι οριστικοί πίνακες διοριστέων/προσληπτέων στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθώς και η έκδοση πράξεων που αφορούν σε διορισμούς ή προσλήψεις μονίμου και Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου προσωπικού, εφόσον πριν την ημερομηνία προκήρυξης των βουλευτικών εκλογών έχουν δημοσιευθεί οι οριστικοί πίνακες διοριστέων/προσληπτέων, σύμφωνα με τον ν. 2643/1998 (Α’ 220). (παρ. 3α άρθρο 27 ν. 5043/23).

8. Η έκδοση πράξεων που αφορούν διορισμούς και προσλήψεις μονίμου και Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου προσωπικού σε φορείς της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 σε θέσεις που έχουν εγκριθεί προς κάλυψη σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 25 του ν. 4765/2021 και έχουν εκδοθεί πριν από την ημερομηνία προκήρυξης των βουλευτικών εκλογών οι οριστικοί πίνακες διοριστέων/προσληπτέων από το Α.Σ.Ε.Π.. (παρ. 3β άρθρο 27 ν. 5043/23).

9. Η έκδοση των αποτελεσμάτων του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού της προκήρυξης 2Γ/2022 του Α.Σ.Ε.Π. (ΑΣΕΠ 75) σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4765/2021 (Α’ στάδιο), καθώς και η έκδοση των προκηρύξεων του Β’ σταδίου του διαγωνισμού. (παρ. 3ε άρθρο 27 ν. 5043/23).

10. Η έκδοση πράξεων που αφορούν στον διορισμό και την πρόσληψη για την πλήρωση των θέσεων που προκηρύχθηκαν με την υπό στοιχεία 13Κ/2021 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π. (Μηχανικοί, Αρχιτέκτονες, Γεωπόνοι, Γιατροί, Διοικητικοί), των θέσεων που πρόκειται να καλυφθούν από αναπλήρωση από τους πίνακες κατάταξης της ως άνω προκήρυξης, καθώς και των θέσεων που προκηρύχθηκαν με την υπό στοιχεία 4Κ/2020 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π. για την παροχή υπηρεσιών του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι». (παρ. 3στ άρθρο 27 ν. 5043/23).

11. Η έκδοση πράξεων μετάταξης πρώην δημοτικών αστυνομικών σε δήμους σε θέσεις κλάδου προσωπικού δημοτικής αστυνομίας, με τη διαδικασία της μεταβατικής διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 36 του ν. 5003/2022 (Α’ 230). (παρ. 3ιβ άρθρο 27 ν. 5043/23).

12. Αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων που έχουν εγκριθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 5043/23 (ήτοι 13.04.2023) από την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 7 ή τα άρθρα 11 και 11Α του ν. 4440/2016 (Α’ 224), καθώς και την παρ. 2 του άρθρου 34 του ν. 5027/2023 (Α’ 48). (παρ. 3ιγ άρθρο 27 ν. 5043/23).

13. Τοποθετήσεις προϊσταμένων εφόσον, μέχρι την προκήρυξη των εκλογών, έχει ολοκληρωθεί και η διαδικασία της δομημένης συνέντευξης από τα αρμόδια Ειδικά Συμβούλια Επιλογής Προϊσταμένων και Συμβούλια Επιλογής Προϊσταμένων κατ’ εφαρμογή των άρθρων 84 έως 86 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26) [άρθρα 87 και 89 του ν. 3584/07 αντίστοιχα] […] (παρ. 3ιδ άρθρο 27 ν. 5043/23).

14. Οι προπαρασκευαστικές ενέργειες, καθώς και η έκδοση πράξεων που αφορούν σε διορισμούς ή προσλήψεις στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα των δικαιούχων συνεπεία του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης.2.2023 σύμφωνα με το άρθρο 61 του ν. 5039/2023 (Α’ 83) και του σεισμού της Σάμου της 30ης.10.2020 σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 72 του ν.5043/23. (παρ. 3ιστ άρθρο 27 ν. 5043/23).

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται μεταβολή στην υπηρεσιακή κατάσταση κάθε κατηγορίας προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών και των Ν.Π.Δ.Δ. της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2190/1994 (ήδηάρθρου 2 παρ.1 Ν.4765/21), καθώς και πρόσληψη προσωπικού κατά το άρθρο 21 του ν. 2190/1994, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ιδιαιτέρως επείγουσες και σοβαρές ανάγκες της υπηρεσίας, απαιτείται προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της Τριμελούς Επιτροπής, η οποία συγκροτείται με πράξη του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας. Στις ως άνω περιπτώσεις, οι φορείς δύνανται να υποβάλλουν σχετικό αίτημα στην Τριμελή Επιτροπή την επομένη της προκήρυξης των εκλογών.

Απαγορεύεται κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου η έκδοση πράξεων για οριστικές κατόπιν σχετικής κρίσης υπηρεσιακές μεταβολές των δημοτικών υπαλλήλων (μετακινήσεις, αποσπάσεις, μεταθέσεις, μετατάξεις, εντάξεις, προαγωγές, επιλογές τακτικών Προϊσταμένων κ.λπ.) κι όχι πράξεων για προσωρινές υπηρεσιακές μεταβολές του, που εκδίδονται χωρίς προηγούμενη κρίση του αρμοδίου οργάνου αλλά μόνο επί τη βάσει της ύπαρξης των νόμιμων τυπικών προσόντων στο πρόσωπο του οικείου υπαλλήλου, όπως ο ορισμός του υπαλλήλου ως αναπληρωτή Προϊσταμένου σε Τμήμα του Δήμου.  (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 166/2015) η οποία κοινοποιείται στο τέλος.

ΙΙ. Χορήγηση αδειών

Α. Ανάκληση και απαγόρευση χορήγησης κανονικών αδειών 

Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012, απαγορεύεται η χορήγηση κάθε κανονικής άδειας απουσίας σε τακτικούς δημοσίους υπαλλήλους, στρατιωτικούς /ένστολο προσωπικό και τακτικούς υπαλλήλους των Ο.Τ.Α., καθώς και στο προσωπικό με σχέση εργασίας Ι.Δ.Α.Χ., στο διάστημα που μεσολαβεί από την ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του Προεδρικού Διατάγματος που ορίζει την ημέρα διεξαγωγής της ψηφοφορίας, μέχρι και την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών. Οι άδειες που τυχόν χορηγήθηκαν πριν από την προκήρυξη των εκλογών ανακαλούνται αυτοδικαίως, χωρίς να απαιτείται η έκδοση απόφασης, της αρμόδιας αρχής, και τα πρόσωπα που έχουν αυτές τις άδειες είναι υποχρεωμένα να βρεθούν στις θέσεις τους, χωρίς οποιαδήποτε ειδοποίηση. (Υπ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης ΔΙΔΑΔ/Φ.18.31/2361/οικ.22433/14.06.2019)

Β. Ειδική άδεια απουσίας για την άσκηση εκλογικού δικαιώματος

Στους τακτικούς υπαλλήλους των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου χορηγείται από την αρμόδια προϊσταμένη αρχή, ύστερα από εκτίμηση των υπηρεσιακών αναγκών κατά την ημέρα της εκλογής, ειδική άδεια απουσίας, που καλύπτει τον απολύτως αναγκαίο χρόνο για τη μετάβασή τους στον τόπο άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος και την επιστροφή τους απ' αυτόν. Ο χρόνος της άδειας αυτής δεν συνυπολογίζεται στο χρόνο της κανονικής άδειας που δικαιούνται οι υπάλληλοι αυτοί, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις. (παρ. 3 του άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012)

Με την ίδια διαδικασία και προϋποθέσεις είναι δυνατό να χορηγείται ειδική άδεια απουσίας με αποδοχές στο προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και στο προσωπικό των υπόλοιπων νομικών προσώπων του δημόσιου τομέα οποιασδήποτε κατηγορίας κλάδου και σχέση εργασίας. (παρ. 3 του άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012).

Οι υπάλληλοι που θα κάνουν χρήση της εν λόγω ειδικής εκλογικής άδειας υποχρεούνται να προσκομίσουν στην οικεία υπηρεσία Διοικητικού/Προσωπικού του φορέα, όπου υπηρετούν, βεβαίωση αρμοδίου οργάνου, από την οποία θα προκύπτει ρητώς η συμμετοχή τους στις εκλογές. (Υπ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης ΔΙΔΑΔ/Φ.18.31/2361/οικ.22433/14.06.2019)

ΙΙΙ. Απαγόρευση λήψης αποφάσεων - δημόσιες συμβάσεις

Σύμφωνα με το άρθρο 65 του ν. 3852/10, περιορισμοί στη λήψη αποφάσεων και τη διαδικασία αναθέσεων από τα δημοτικά συμβούλια υφίστανται μόνο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των αυτοδιοικητικών εκλογών. Επομένως, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των βουλευτικών εκλογών δεν υφίσταται κανένας περιορισμός. Επιπλέον, στα άρθρα 58 (Αρμοδιότητες του Δημάρχου), 72 (Αρμοδιότητες της Ο.Ε) και 73 (Αρμοδιότητες της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής) του ν. 3852/10 δεν αναφέρεται κανένας περιορισμός για τις προεκλογικές περιόδους των βουλευτικών εκλογών.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΤΟ I ΤΜΗΜΑ
ΠΡΑΞΗ 166/2015

Αποτελούμενο από την Πρόεδρο αυτού Γεωργία Μαραγκού, Σύμβουλο, και τα μέλη Αθανάσιο Καρακόιδα (εισηγητή) και Αθηνά Σιγάλα, Παρέδρους.

Συνεδρίασε, στην αίθουσα διασκέψεων του Καταστήματός του, που βρίσκεται στην Αθήνα, στις 5 Ιουνίου 2015, με την παρουσία της δικαστικής υπαλλήλου Σταυρούλας Κοιλάκου, η οποία αναπληρώνει νόμιμα την ελλείπουσα Γραμματέα, για να αποφανθεί, ύστερα από διαφωνία που ανέκυψε μεταξύ του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ΧΧΧ και του Δήμου ΧΧΧ, αν πρέπει να θεωρηθεί το 44, οικονομικού έτους 2015, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του ανωτέρω Δήμου.

Αφού μελέτησε τα στοιχεία του φακέλου
και έλαβε υπόψη

Την 129/14.5.2015 έγγραφη γνώμη του Αντεπιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο Ευάγγελου Καραθανασόπουλου, κωλυομένου του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.

Σκέφθηκε κατά το νόμο

Ι. Ο αναπληρωτής Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ΧΧΧ αρνήθηκε, με τη 10/26.3.2015 πράξη επιστροφής, να θεωρήσει το 44, οικονομικού έτους 2015, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου ΧΧΧ, που αφορά στην καταβολή ποσού 450,00 ευρώ στους υπαλλήλους του Δήμου ΧΧΧ και ΧΧΧ, ως επιδομάτων θέσης ευθύνης για το χρονικό διάστημα από 7 έως 31.1.2015, λόγω αναπλήρωσης Προϊσταμένων αντίστοιχων Τμημάτων του Δήμου. Ως αιτιολογία της άρνησής του ο Επίτροπος προέβαλε ότι είναι μη νόμιμη η καταβολή των ανωτέρω επιδομάτων, διότι αμφότεροι οι ανωτέρω υπάλληλοι δεν ορίστηκαν αναπληρωτές προϊστάμενοι για το κρίσιμο χρονικό διάστημα με σχετικές αποφάσεις του Δημάρχου ΧΧΧ, ο δε πρώτος εξ αυτών δεν δικαιούται καν το σχετικό επίδομα για το χρονικό αυτό διάστημα, καθώς, σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 2 του ν. 4024/2011, για δίμηνο χρονικό διάστημα κατ' έτος, που συμπίπτει εν μέρει με το κρίσιμο χρονικό διάστημα, το δικαιούται η τελούσα σε άδεια αντίστοιχη τακτική Προϊσταμένη, που αυτός αναπληρώνει. Ο Δήμος επανυπέβαλε το ανωτέρω χρηματικό ένταλμα προς θεώρηση, με το 16686/1.4.2015 έγγραφο της Προϊσταμένης της Δ/νσης Διοικητικών Υπηρεσιών του, υποστηρίζοντας τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης για τους λόγους που εκτίθενται στο έγγραφο αυτό. Ωστόσο, ο αναπληρωτής Επίτροπος ενέμεινε στην άρνησή του, με συνέπεια να ανακύψει διαφωνία, για την άρση της οποίας, νομίμως, με την από 28.4.2015 έκθεσή του, απευθύνεται στο Κλιμάκιο τούτο.

ΙΙ. Α. Ο Κώδικας Κατάστασης Δημοτικών & Κοινοτικών Υπαλλήλων (ΚΚΔΚΥ), που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3584/2007 (Α΄ 143), ορίζει στο άρθρο 23 ότι «1. Ο διορισμός - εάν δεν ορίζεται διαφορετικά από τις διατάξεις του παρόντος- ενεργείται με απόφαση: α. του Δημάρχου, προκειμένου περί δημοτικών υπαλλήλων (...)», στο άρθρο 100 ότι «(...) 2. Τον Προϊστάμενο Τμήματος (...) που απουσιάζει ή κωλύεται αναπληρώνει στα καθήκοντά του ο ανώτερος κατά βαθμό υπάλληλος που υπηρετεί στην ίδια οργανική μονάδα. Αν υπηρετούν περισσότεροι υπάλληλοι με τον ίδιο βαθμό, αναπληρώνει αυτός που έχει περισσότερο χρόνο στο βαθμό. Σε περίπτωση αδυναμίας αναπλήρωσης κατά το προηγούμενο εδάφιο, αναπληρώνει αυτός που έχει ορισθεί από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο. 3. Το αρμόδιο προς διορισμό όργανο μπορεί με απόφασή του να ορίσει ως αναπληρωτή προϊσταμένου οργανικής μονάδας τον προϊστάμενο άλλης οργανικής μονάδας του ίδιου επιπέδου, στην περίπτωση που δεν είναι δυνατή η αναπλήρωση κατά τις παρ. (...) 2. 4. Αν κενωθεί (...) θέση προϊσταμένου οργανικής μονάδος, έως την τοποθέτηση νέου προϊσταμένου εφαρμόζονται οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων. (...) 6. Ο αναπληρωτής προϊσταμένου οργανικής μονάδας κατά το άρθρο αυτό δικαιούται το προβλεπόμενο για τη θέση επίδομα μετά την πάροδο των δύο μηνών από την αναπλήρωση. Στην περίπτωση της παρ. 4 το επίδομα καταβάλλεται από την έναρξη της αναπλήρωσης.». Περαιτέρω, ο ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο - βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» (Α΄ 226), στο Δεύτερο Κεφάλαιο αυτού με τίτλο «Σύστημα Βαθμολογικών Προαγωγών και Μισθολογικής Εξέλιξης των υπαλλήλων του Κράτους, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού και άλλων Φορέων του Δημόσιου Τομέα και συναφείς διατάξεις», οι διατάξεις του οποίου ισχύουν από 1.11.2011 (άρθρο 32 παρ. 4), ορίζει στο άρθρο 4 ότι «1. Στις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου (δεύτερου) υπάγονται οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί υπάλληλοι: (...) β) των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου (...) βαθμού, (...)» και στο άρθρο 18, όπως αυτό έχει τροποποιηθεί από τότε που ίσχυσε ο ν. 4024/2011 με την παρ. 2 περ. α΄ και β΄ του άρθρου 3 της Π.Ν.Π. 16/16.12.2011 (Α΄ 262), που κυρώθηκε και έχει ισχύ από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με το άρθρο πρώτο του ν. 4047/2012 (Α΄ 31/23.2.2012), ότι «1. Στους προϊσταμένους οργανικών μονάδων (...) Ο.Τ.Α. οποιουδήποτε επιπέδου καταβάλλεται, για όσο χρόνο ασκούν τα καθήκοντά τους, μηνιαίο επίδομα θέσης ευθύνης οριζόμενο, κατά βαθμίδα θέσης, ως εξής: α) Προϊστάμενοι Διοίκησης: (...) δδ) Προϊστάμενοι Τμημάτων Διοίκησης διακόσια πενήντα (250) ευρώ. (...) 2. Το επίδομα της προηγούμενης παραγράφου καταβάλλεται και στην περίπτωση προσωρινής απουσίας του δικαιούχου από τα καθήκοντα του, για οποιαδήποτε αιτία, αλλά όχι πέραν των δύο (2) μηνών συνολικά κατ' έτος. 3. Σε περίπτωση νόμιμης αναπλήρωσης των προϊσταμένων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, το επίδομα της αντίστοιχης βαθμίδας καταβάλλεται μετά την παρέλευση διμήνου στους αναπληρωτές των θέσεων αυτών. Ειδικότερα, στην περίπτωση κένωσης (...) θέσης προϊσταμένου οργανικής μονάδας καταβάλλεται το ως άνω επίδομα στο νόμιμο αναπληρωτή, από την έναρξη της αναπλήρωσης. (...)».

Β. Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι σε περίπτωση απουσίας Προϊσταμένου Τμήματος Δήμου ή κένωσης της θέσης του ορίζεται αναπληρωτής απαραιτήτως με σχετική απόφαση του οικείου Δημάρχου άλλος υπάλληλος του Δήμου (πρβλ. ΕΣ Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ Πρ. 170/2014, 208, 169, 86, 89, 47, 44/2013). Η απόφαση δε αυτή δεν έχει, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, αναδρομική ισχύ και δεν παράγει έννομα αποτελέσματα για τον προγενέστερο της έκδοσής της χρόνο, δεδομένης της μη πρόβλεψης τέτοιας δυνατότητας από σχετική διάταξη (πρβλ. ΕΣ Ολομ. Πρακτ.24ης Γεν. Συν./30.5.1983, Ι Τμ. Πρ. 20/2012, 132, 62, 16, 15/2011, 64/2009, 260/2008, 15/2003, 168/1997, ΣτΕ 3000/1983, 3659/1980 και βλ. άρθρο 18 παρ. 1 ΚΔΔ/σιας, ν. 2690/1999, Α΄ 45), κι επομένως είναι μη νόμιμη η καταβολή στον δια της απόφασης αυτής ορισθέντα ως αναπληρωτή Προϊστάμενο του οικείου Τμήματος υπάλληλο του αντίστοιχου επιδόματος θέσης ευθύνης για προγενέστερο της έκδοσής της χρονικό διάστημα (πρβλ. ΕΣ Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ Πρ. 170/2014). Περαιτέρω δε, συνάγεται ότι σε περίπτωση απουσίας του τακτικού Προϊσταμένου του οικείου Τμήματος για χρονικό διάστημα πέραν των δύο (2) μηνών, το επίδομα θέσης ευθύνης λαμβάνει ο αναπληρωτής του για όλο το επόμενο χρονικό διάστημα της αναπλήρωσης, μη δικαιούμενου του τακτικού Προϊσταμένου να το λάβει μετά την πάροδο του αρχικού διμήνου της απουσίας του ούτε καν για χρονικό διάστημα δύο (2) μηνών κατ' έτος, δεδομένου ότι η σχετική πρόβλεψη της παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 4024/2011 αφορά την περίπτωση που ο οικείος τακτικός Προϊστάμενος απουσιάζει για μικρά τμηματικά χρονικά διαστήματα που δεν υπερβαίνουν συνολικά τους δύο (2) μήνες κατ' έτος και όχι την περίπτωση που αυτός απουσιάζει για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών.

ΙΙΙ. Στην υπό κρίση υπόθεση, από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν τo ελεγχόμενo χρηματικό ένταλμα, προκύπτουν τα εξής: Με το 570/7.1.2015 έγγραφο της Προϊσταμένης της Δ/νσης Διοικητικών Υπηρεσιών του Δήμου ΧΧΧ τοποθετήθηκαν αναπληρωτής Προϊστάμενος του Τμήματος Εσόδων και Περιουσίας του Δήμου ο υπάλληλός του ΧΧΧ, λόγω απουσίας της αντίστοιχης τακτικής Προϊσταμένης με άδεια κύησης/λοχείας, και αναπληρωτής Προϊστάμενος του Τμήματος Δημοτικού Ταμείου του ο υπάλληλός του ΧΧΧ, λόγω κένωσης της αντίστοιχης θέσης, ο οποίος ακολούθως ορίστηκε αναπληρωτής Προϊστάμενος του ίδιου Τμήματος με την 111/16980/27.3.2015 απόφαση του Δημάρχου ΧΧΧ. Για να καταβληθούν δε στους ανωτέρω υπαλλήλους τα αντίστοιχα επιδόματα θέσης ευθύνης για το χρονικό διάστημα από 7 έως 31.1.2015 εκδόθηκε  το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής.

IV. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω ερμηνευτικώς δεκτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι είναι μη νόμιμη η καταβολή των εντελλομένων επιδομάτων θέσης ευθύνης στους ανωτέρω υπαλλήλους για το επίμαχο χρονικό διάστημα (7 έως 31.1.2015), καθώς, όπως βασίμως ο αναπληρωτής Επίτροπος με τον πρώτο λόγο διαφωνίας του προβάλλει, δεν προηγήθηκε ο ορισμός τους ως αναπληρωτών Προϊσταμένων στα ανωτέρω αντίστοιχα Τμήματα του Δήμου με σχετικές αποφάσεις του Δημάρχου ΧΧΧ, η δε 111/16980/27.3.2015 απόφαση του ίδιου Δημάρχου περί ορισμού του δεύτερου εξ αυτών ως αναπληρωτή Προϊσταμένου δεν έχει αναδρομική ισχύ, κι επομένως δεν αφορά στο επίμαχο χρονικό διάστημα, ούτε άλλωστε ο ορισμός τους ως αναπληρωτών Προϊσταμένων ήταν αυτοδίκαιος, δεδομένου ότι είχαν τα σχετικά νόμιμα τυπικά προσόντα, οπότε αρκούσε γι' αυτόν η προς αυτούς κοινοποίηση του 570/7.1.2015 εγγράφου της Προϊσταμένης της Δ/νσης Διοικητικών Υπηρεσιών του Δήμου και η από 7.1.2015 ανάληψη των καθηκόντων τους ως αναπληρωτών Προϊσταμένων (βλ. τα από 7.1.2015 σχετικά πρακτικά ανάληψης υπηρεσίας), όπως αβασίμως ο Δήμος προβάλλει. Απορρίπτει δε τον ισχυρισμό του Δήμου ότι ειδικώς ο δεύτερος εκ των ανωτέρω υπαλλήλων δεν ορίστηκε μέχρι τις 25.1.2015 αναπληρωτής Προϊστάμενος, διότι η αντίστοιχη θέση κενώθηκε στις 31.12.2014 κι εντωμεταξύ προκηρύχθηκαν, με το π.δ. 173/2014 (Α΄ 277/31.12.2014), οι βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015, από το χρόνο προκήρυξης των οποίων και μέχρι το χρόνο ορκωμοσίας της νέας κυβέρνησης απαγορευόταν η έκδοση πράξεων υπηρεσιακών μεταβολών των δημοτικών υπαλλήλων, σύμφωνα με το άρθρο 28 παρ. 1 του ν. 2190/1994. Και τούτο, διότι κατά την έννοια της ανωτέρω διάταξης απαγορεύεται κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου η έκδοση πράξεων για οριστικές κατόπιν σχετικής κρίσης υπηρεσιακές μεταβολές των δημοτικών υπαλλήλων (μετακινήσεις, αποσπάσεις, μεταθέσεις, μετατάξεις, εντάξεις, προαγωγές, επιλογές τακτικών Προϊσταμένων κ.λπ.) κι όχι πράξεων για προσωρινές υπηρεσιακές μεταβολές του, που εκδίδονται χωρίς προηγούμενη κρίση του αρμοδίου οργάνου αλλά μόνο επί τη βάσει της ύπαρξης των νόμιμων τυπικών προσόντων στο πρόσωπο του οικείου υπαλλήλου, όπως ο ορισμός του ανωτέρω υπαλλήλου ως αναπληρωτή Προϊσταμένου στο αντίστοιχο ανωτέρω Τμήμα του ανωτέρω Δήμου. Τέλος, απορρίπτει τον προβαλλόμενο από το Δήμο ισχυρισμό ότι το ελεγχόμενο ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί, καθότι ο αρμόδιος Επίτροπος είχε θεωρήσει στις 20.6.2014 το 432/2014 χρηματικό ένταλμα του Δήμου, με το οποίο εντελλόταν η καταβολή όμοιου επιδόματος σε υπάλληλό του που δεν τοποθετηθεί χωρίς σχετική απόφαση του Δημάρχου αναπληρωτής Προϊστάμενος, λόγω της ανωτέρω απαγόρευσης έκδοσης της σχετικής απόφασης κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των δημοτικών εκλογών  της 25ης Μαΐου 2014, το μεν ως αναπόδεικτο, το δε διότι η επικαλούμενη πράξη θεώρησης αφορά όχι στις επίμαχες αλλά σε άλλη δαπάνη του Δήμου, κι επομένως η κρίση της δεν δεσμεύει εν προκειμένω ούτε τον νυν αρμόδιο για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών του Δήμου αναπληρωτή Επίτροπο ούτε το Κλιμάκιο. Συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το ελεγχόμενο ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί, παρότι ο δεύτερος λόγος διαφωνίας του αναπληρωτή Επιτρόπου, ότι ο πρώτος εκ των ανωτέρω υπαλλήλων δεν δικαιούται καν το σχετικό επίδομα για το κρίσιμο χρονικό διάστημα, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 2 του ν. 4024/2011 για δίμηνο χρονικό διάστημα κατ' έτος, που συμπίπτει εν μέρει με το κρίσιμο χρονικό διάστημα, το δικαιούται η τελούσα σε άδεια αντίστοιχη τακτική Προϊσταμένη, που αυτός αναπληρώνει, είναι νόμω αβάσιμος, καθότι, σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω ερμηνευτικώς δεκτά, σε περίπτωση απουσίας του τακτικού Προϊσταμένου του οικείου Τμήματος για χρονικό διάστημα πέραν των δύο (2) μηνών, το επίδομα θέσης ευθύνης λαμβάνει ο αναπληρωτής του για όλο το επόμενο χρονικό διάστημα της αναπλήρωσης, μη δικαιούμενου του τακτικού Προϊσταμένου να το λάβει μετά την πάροδο του αρχικού διμήνου της απουσίας του ούτε καν για χρονικό διάστημα δύο (2) μηνών κατ' έτος, δεδομένου ότι η σχετική πρόβλεψη της παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 4024/2011 αφορά την περίπτωση που ο οικείος τακτικός Προϊστάμενος απουσιάζει για μικρά τμηματικά χρονικά διαστήματα που δεν υπερβαίνουν συνολικά τους δύο (2) μήνες κατ' έτος και όχι την περίπτωση που αυτός απουσιάζει για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών.

Για τους λόγους αυτούς

Αποφαίνεται ότι το 44, οικονομικού έτους 2015, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου ΧΧΧ, ποσού 450,00 ευρώ, δεν πρέπει να θεωρηθεί.
 
Με πηγές από το dimosnet.gr

Σχόλια