Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σχόλιο του ΜΕΤΑ ΟΤΑ για τον Πρότυπο Κώδικα Δεοντολογίας Εσωτερικών Ελεγκτών: Άλλη μία παρωδία!



Εκδόθηκε η  ΔΙΔΑΔ/Φ.64/259/οικ.14815/19.08.2024 του ΥΠ.ΕΣ., με την οποία παρακαλούνται οι Ο.Τ.Α Α΄και Β΄βαθμού να αναρτήσουν τον Πρότυπο Κώδικα Δεοντολογίας Εσωτερικών Ελεγκτών στον ιστότοπο του φορέα τους, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 5 της ΚΥΑ ΔΙΔΑΔ/Φ.64/1208/οικ.13890/26.07.2024 (ΦΕΚ 4634/08.08.2024 τεύχος Β') και να την κοινοποιήσουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, στους φορείς και στους υπαλλήλους που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των σχετικών ρυθμίσεων. 

Ως ΜΕΤΑ ΟΤΑ, έχουμε επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεσή μας στην εφαρμογή του μνημονιακού θεσμού του Εσωτερικού Ελέγχου που στόχο έχει τον οικονομικό στραγγαλισμό των υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης και την περαιτέρω απαξίωσή της, με την εφαρμογή και την επίβλεψη της υλοποίησης των στόχων του υπουργείου, με βάση την νεοφιλελεύθερη πολιτική που εφαρμόζει.

Η έκδοση Πρότυπου Κώδικα δεοντολογίας φαντάζει κοροϊδία, αφού για τις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου, προβλέπεται απόλυτη έλλειψη λογοδοσίας.

Όσοι υπηρετούν σε αυτές, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους δεν εξετάζονται, δεν διώκονται και δεν ενάγονται για αιτιολογημένη γνώμη ή εισήγηση ή πρόταση, που διατύπωσαν ή για πράξεις ή παραλείψεις, που ενήργησαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. 

Η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου ακόμη και όταν συστήνεται με συνοπτικές διαδικασίες ως Αυτοτελή Τμήμα, που υπάγεται απευθείας στο Δήμαρχο, έχει ως αρμοδιότητα τον έλεγχο διαδικασιών και στοχοθεσίας της κάθε οργανικής μονάδας του Δήμου υποκαθιστώντας, υποβαθμίζοντας και απαξιώνοντας τον ρόλο της Διοικητικής Ιεραρχίας (Τμηματάρχες, Διευθυντές, Γενικοί Διευθυντές) των Οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ενώ και ο/η Προϊστάμενος/η του τμήματος Εσωτερικού Ελέγχου ορίζεται με ανάθεση από τον ίδιο τον Δήμαρχο, αφού δεν διενεργείται ούτε η νόμιμη διαδικασία των κρίσεων των υπαλλήλων για την κάλυψη των θέσεων ευθύνης, εδώ και πολλά χρόνια στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Παράλληλα, σε πολλές περιπτώσεις, ιδιώτες αναλαμβάνουν τον εσωτερικό έλεγχο και έχουν πλήρη και απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλα τα αρχεία, φυσικά στοιχεία, έγγραφα, χώρους και δραστηριότητες του φορέα αλλά και στα προσωπικά δεδομένα των υπαλλήλων και των πολιτών, χωρίς να περιβάλλονται από οποιαδήποτε θεσμική εγγύηση ανεξαρτησίας και αντικειμενικότητας.

 Ενώ στο πλαίσιο του Ελέγχου των διαδικασιών και της στοχοθεσίας, οι ιδιώτες αλλά και η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου, μπορούν να εισηγούνται την λήψη πειθαρχικών μέτρων κατά των υπαλλήλων και των υπηρεσιών.

Κι ενώ οι ελεγκτές εσωτερικού ελέγχου για τις γνωμοδοτήσεις ή τις εισηγήσεις τους να έχουν πλήρη διοικητική και νομική ασυλία, κάθε Προϊστάμενος/η ή Διευθυντής/ντρια Οργανικής Μονάδας βρίσκεται καθημερινά αντιμέτωπος/η με πιθανό διοικητικό και νομικό διωγμό, ιδιαίτερα με τα τεράστια προβλήματα, που δημιουργεί η συνεχιζόμενη απαξίωση των υπηρεσιών. 

Εξάλλου, η λογοδοσία κάθε οργάνου, που ασκεί Δημόσια εξουσία, αποτελεί θεμελιακό κανόνα του δημοκρατικού πολιτεύματος, που στην υπό κρίση περίπτωση παραβιάζεται ευθέως.

Αυτή η κατάσταση θα μπορούσε  να εξυπηρετήσει τη δημιουργία ενός στενού κομματικού ελεγκτικού μηχανισμού, με νοοτροπίες που γυρίζουν το δημόσιο και την τοπική αυτοδιοίκηση πολλά χρόνια πίσω, εξυπηρετώντας μικροκομματικές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες, μακριά από κάθε έννοια αξιοκρατίας και σύγχρονης χρηστής δημόσιας διοίκησης.

Σε τέτοιες νοοτροπίες το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να στέκεται σύσσωμο απέναντι, να τις αναδεικνύει, να τις στηλιτεύει και όχι να τις εξυπηρετεί, προκειμένου να συνεχίσει να εμπνέει τους εργαζόμενους και να τους ενεργοποιεί, διαφορετικά θα απαξιώνεται και θα φθίνει, εις βάρος των εργαζόμενων και των διεκδικήσεών τους.


 

Σχόλια