Κρίσεις προϊσταμένων στους ΟΤΑ: Ένα σύντομο ανέκδοτο - Μια διαρκής κοροϊδία

Μεταξύ των βασικών προβλημάτων που απασχολούν τους εργαζόμενους, όπως είναι η ακρίβεια, οι αυξήσεις στους μισθούς και η στελέχωση των υπηρεσιών, με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, είναι και το γεγονός ότι και στους 332 δήμους της χώρας, όπως βέβαια και σ’ όλο το δημόσιο, δεν υπάρχει προϊστάμενος υπηρεσίας που να μην έχει λήξει η τριετής θητεία του – από τους λίγους πλέον που ασκούν καθήκοντα προϊσταμένου και να έχει κριθεί, έστω και μια φορά, από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΥΣ) ή να μην είναι τοποθετημένος στη θέση αυτή, με απόφαση του δημάρχου, χωρίς καμιά κρίση απ’ αυτό, όπως είναι η πλειοψηφία τους.

Και ενώ η εγκύκλιος 145/2-3-2022, του ΥΠΕΣ, έλεγε ότι τα «Τα αρμόδια όργανα καλούνται να προβούν άμεσα στην έκδοση προκηρύξεων για την πλήρωση θέσεων προϊσταμένων στις υπηρεσίες τους, ξεκινώντας από τις θέσεις ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης...». Και στη συνέχεια η εγκύκλιος επεσήμανε ότι «Αμέσως μετά τη συγκρότηση του οικείου Σ.Ε.Π., καλείται το σύνολο πλέον των ΟΤΑ α ́ βαθμού [...] να προβεί στην έκδοση προκήρυξης για την πλήρωση θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης...» και ότι «...Οι ανωτέρω ενέργειες κρίνονται κατεπείγουσες, καθώς η επιλογή προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων αποτελεί το πρώτο βήμα της συνολικότερης διαδικασίας επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων και προϋπόθεση για τη συγκρότηση των Συμβουλίων Επιλογής Προϊσταμένων, προκειμένου να ακολουθήσει απρόσκοπτα η επιλογή προϊσταμένων επιπέδου Διεύθυνσης και εν συνεχεία, η ολοκλήρωση της διαδικασίας, σε όλους τους ΟΤΑ α ́ βαθμού της Χώρας, με τη συγκρότηση των Υπηρεσιακών Συμβουλίων και την επιλογή Τμηματαρχών...».

Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα, ένα χρόνο μετά την έκδοση της σχετικής εγκυκλίου; Το παραμύθι αυτό κρατά, βέβαια, από το 2014 που έγιναν οι τελευταίες κρίσεις προϊσταμένων σε κάποιους δήμους, γιατί σε κάποιους άλλους έχουν να γίνουν δέκα (10) και δεκαπέντε (15) χρόνια, ενώ σε άλλους αποτελεί άγνωστη λέξη, γιατί δεν έγιναν ποτέ!

Βολεύονται οι δήμαρχοι και οι πρόεδροι των Νομικών Προσώπων να διορίζουν τους «δικούς» τους ή αυτούς που τους κάνουν όλα τα χατίρια και οι όποιες περιπτώσεις είναι διαφορετικές είναι λίγες για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Εδώ έχουμε περιπτώσεις δημάρχων που ορίζουν σε θέσεις ευθύνης άτομα που ο κλάδος ή η κατηγορία τους δεν προβλέπεται από τον Κώδικα Κατάταξης Δημοτικών Υπαλλήλων (ν.3584/2007) και τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του οικείου δήμου (ΟΕΥ) να προΐστανται ή να είναι αναπληρωτές τους.

Βολεύεται επίσης μια υπηρεσιακή γραφειοκρατία προσκολλημένη δίπλα στην εξουσία, που την υπηρετεί, χωρίς να τηρεί πολλές φορές και τη νομιμότητα.

Είναι χρήσιμο να υπενθυμίσουμε ότι το ΥΠ.ΕΣ, με το, με αριθ. πρωτ. 11996/7-5-2014 [Διαβάστε παρακάτω [1] ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ - …τρομάρα τους!!! -, έγγραφό του, προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας, με θέμα: «Τοποθέτηση προϊσταμένων οργανικών μονάδων ΟΤΑ α΄ βαθμού και αναπλήρωση αυτών», απαντώντας και σε σχετικό έγγραφο της ΠΟΕ-ΟΤΑ (Α.Π. 301/24-3-2014), επεσήμαινε ότι «...ως προϊστάμενοι Διεύθυνσης επιλέγονται υπάλληλοι [...] που ανήκουν στις κατηγορίες ΠΕ ή ΤΕ. Ως εκ τούτου, υπάλληλοι ΔΕ δεν μπορούν, βάσει των ανωτέρω ρυθμίσεων αλλά και της αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.23./1288/οικ.8652/16-4-2010 ερμηνευτικής εγκυκλίου [...] να επιλεγούν προϊστάμενοι Διεύθυνσης, ακόμη και αν οι οικείες οργανικές διατάξεις το προβλέπουν...» και τέλος, τονίζεται στο ανωτέρω έγγραφο ότι «Εξυπακούεται ότι οι εν λόγω υπάλληλοι (κατηγορίας ΔΕ) δεν είναι δυνατό να ορίζονται ούτε ως αναπληρωτές προϊστάμενοι διεύθυνσης».

Το αναφέρουμε αυτό, γιατί από πολλούς δήμους δεν τηρείται ούτε αυτό. Χαρακτηριστικό, και όχι μοναδικό, είναι το παράδειγμα το δήμο Αλίμου, ο οποίος παρανομεί κατά συρροή και μάλιστα με την ανοχή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, που κατά τα άλλα ο εν λόγω δήμαρχος, ζητά και την κατάργησή της (Ο άνθρωπος γνωρίζει από την πείρα του ότι ο ρόλος της είναι διακοσμητικός). (Διαβάστε ΕΔΩ, ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ για να δείτε τι γίνεται).

Η ΠΟΕ-ΟΤΑ και η ΑΔΕΔΥ πρέπει να απαιτήσουν να σταματήσει αυτό το γαϊτανάκι της κοροϊδίας και της άμεσης παρέμβασης των δημάρχων στην επιλογή των προϊσταμένων. Αποτελεί υποκρισία όταν δήθεν μιλάνε για αξιολόγηση ή σύσταση μονάδων εσωτερικού ελέγχου, όταν ένα θέμα, όπως η επιλογή των προϊσταμένων σκοπίμως χρονίζει για να διορίζουν όποιον θέλουν!

Πρέπει να δρομολογηθούν κρίσεις σ' όλα τα επίπεδα αμέσως μετά τις βουλευτικές εκλογές και πριν τους περιορισμούς που θα υπάρξουν, ένα μηνα πριν τις δημοτικές εκλογές, που θα γίνουν 8/10/2023.

[1]ΘΕΜΑ: Τοποθέτηση προϊσταμένων οργανικών μονάδων ΟΤΑ α ́ βαθμού και αναπλήρωση αυτών

 
ΣΧΕΤ.:
Α.Π. 301/24-3-2014 έγγραφο της ΠΟΕ ΟΤΑ
 

Με αφορμή το ανωτέρω σχετικό έγγραφο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος, θέτουμε υπόψη σας τα εξής: 

Σύμφωνα με το άρθρο 72 παρ. 2 του ν. 3584/2007 «Οι προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων που έχουν κριθεί από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο τοποθετούνται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, εντός δύο (2) μηνών από την επιλογή τους από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο ανάλογα με τα προσόντα, την εμπειρία και την ειδίκευση που διαθέτουν».
 

Επιπλέον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 100 του ως άνω νόμου «1. Τον προϊστάμενο Διεύθυνσης που απουσιάζει ή κωλύεται αναπληρώνει στα καθήκοντά του ο ανώτερος κατά βαθμό προϊστάμενος των υποκείμενων οργανικών μονάδων και, επί ομοιοβάθμων, ο προϊστάμενος που έχει ασκήσει περισσότερο χρόνο καθήκοντα προϊσταμένου. Σε περίπτωση αδυναμίας αναπλήρωσης του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης κατά το προηγούμενο εδάφιο, το αρμόδιο προς διορισμό όργανο, μπορεί να ορίσει ως αναπληρωτή προϊσταμένου Διεύθυνσης, έναν από τους προϊσταμένους των υποκείμενων οργανικών μονάδων. ... 5. Σε κάθε περίπτωση αναπλήρωσης προϊσταμένου σύμφωνα με τις ανωτέρω παραγράφους, ο υπάλληλος θα πρέπει να ανήκει σε κλάδο του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται ότι μπορούν να προΐστανται σύμφωνα με τις οικείες οργανικές διατάξεις.».
 

Η τοποθέτηση προϊσταμένου που έχει επιλεγεί από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο και η αναπλήρωση αυτού είναι διακριτές διαδικασίες, η δε αναπλήρωση γίνεται σε πολύ συγκεκριμένες Ελληνική περιπτώσεις - απουσίας ή κωλύματος του προϊσταμένου - σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 100 του Κώδικα. Επισημαίνεται ότι ο ορισμός του αναπληρωτή προϊστάμενου δεν είναι δυνατό να ενεργείται προκαταβολικά με την απόφαση τοποθέτησης των επιλεγέντων προϊσταμένων οργανικών μονάδων. 

 
Περαιτέρω, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4024/2011 ως προϊστάμενοι Διεύθυνσης επιλέγονται υπάλληλοι, εφόσον σωρευτικά, έχουν ασκήσει καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου Τμήματος και ανήκουν στις κατηγορίες προσωπικού ΠΕ ή ΤΕ. Ως εκ τούτου, υπάλληλοι κατηγορίας ΔΕ δεν μπορούν πλέον, βάσει των ανωτέρω ρυθμίσεων αλλά και της αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.23/1288/οικ.8652/16-4-2010 ερμηνευτικής εγκυκλίου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, να επιλεγούν ως προϊστάμενοι Διεύθυνσης, ακόμη και αν οι οικείες οργανικές διατάξεις το προβλέπουν. Εξυπακούεται, ότι οι εν λόγω υπάλληλοι (κατηγορίας ΔΕ) δεν είναι δυνατό να ορίζονται ούτε ως αναπληρωτές προϊστάμενοι Διεύθυνσης. 
 
Τέλος, επισημαίνεται, ως είναι αυτονόητο, το αρ. 78 του ν. 4257/2014 και τα διαλαμβανόμενα στην αριθμ. 19/οικ. 16326/23-4-14 εγκύκλιό μας. 
 
Παρακαλούμε να κοινοποιήσετε άμεσα την παρούσα εγκύκλιο στους ΟΤΑ α ́ βαθμού της χωρικής σας αρμοδιότητας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ

Σχόλια